HealthCraft_logo trans 1

Building Healthy Habits in Primary School Children through Minecraft

TARGET GROUP
Primary Teachers
Parents
Primary Pupils aged 8-12 years

HealthCraft aims to improve health education and promote healthy lifestyles among primary school children in Ireland, Greece and other countries across Europe. The motivation behind this project is to address the growing concern of childhood obesity and related physical and mental health issues. According to the World Health Organization, childhood obesity has more than tripled since the 1970s and is now considered a global epidemic. In addition, children with unhealthy lifestyles are at risk of developing chronic diseases such as diabetes, heart disease, and cancer later in life.

The HealthCraft project is not just about educating children on the importance of a healthy lifestyle, but it also aims to develop key competences among both children and trainers using innovative approaches. The project acknowledges that children’s eating patterns and lifestyle are influenced by several factors, and it aims to address these issues through engaging and informative methods that can help children develop healthy habits. With the contribution of training videos and video games, HealthCraft seeks to revolutionize the way we approach health education and make it an enjoyable experience for both children and trainers. More specifically, we will leverage the popularity of Minecraft to create a fun and interactive learning experience that appeals to young children aged 8-12 years during their formative years, where the learning has the most profound impact on their development.

The project also recognizes the role of school engagement in promoting healthy living and plans to involve schools in the implementation of the project to ensure its effectiveness in promoting a healthy lifestyle. We recognize that children’s eating patterns and lifestyle are influenced by several factors, such as culture, socioeconomic status, and geographical location. Therefore, our project’s educational resources and activities will be adapted to meet the needs of all children, regardless of their background to be socially inclusive.

In addition to being socially inclusive, HealthCraft is committed to addressing health inequalities by promoting healthy lifestyles among all children. By promoting healthy lifestyles among all children, HealthCraft aligns with the priorities of the European Union’s funding programs, which aim to reduce health inequalities and promote social inclusion. Our project’s approach is in line with the EU’s broader goals of building a more equitable society, where all individuals have the opportunity to live healthy and fulfilling lives.

Overall, the HealthCraft project represents an innovative and impactful approach to promoting healthy lifestyles and improving health education among primary school children. Through the project, we can ultimately make a positive impact on the health and wellbeing of future generations. 

HEALTHCRAFT TOPICS
Our project focuses on the following topics:
Healthy Eating
Physical Activity
Quality Sleep
Healthy Minds

PROJECT OUTPUTS
1. HealthCraft Healthy Habits Video Training Library: A Training Video library containing 40 short and fun videos in total
2. HealthCraft Minecraft for Education Worlds: Four unique games for Minecraft Education Edition around Health Education!
3. Teachers’ Toolkit with Activities & Lesson Plans: A set of lesson plans which will help teachers implement the project’s results in their classroom

PROJECT PARTNERS
Ireland: Atlantic Technological University (Lead Partner)
Netherlands: Atermon B.V.
Greece: Harokopio University Athens
Greece:  Learning Seed
Ireland: Scoil Cholmcille
Greece: Shift Education

CoFunded plus Erasmus
shift summer logo
Ένα διεθνές καινοτόμο πρόγραμμα STEAM, που διοργανώθηκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2019, σε συνεργασία με τη Σχολή Μωραΐτη και την GIFT Education, αντιπρόσωπο της LEGO Education στην Κίνα. Μαθητές/τριες 8-14 ετών από την Κίνα αντάλλαξαν ιδέες και συνεργάστηκαν με μαθητές/τριες από σχολεία της Αθήνας. Το αγγλόφωνο πρόγραμμα περιελάμβανε παρουσιάσεις, εργαστήρια και διαγωνισμούς ρομποτικής, αρχιτεκτονικής και βιομηχανικού σχεδιασμού. Πραγματοποιήθηκαν επίσης επισκέψεις στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και στο Κέντρο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου. Στα διαλείμματα, τα παιδιά χαλάρωναν με ομαδικά παιχνίδια και γυμναστική.
Το shift summer πραγματοποιείται με διαφορετική σύνθεση κάθε καλοκαίρι και είναι ανοιχτό σε παιδιά από όλο τον κόσμο!
shift sundays logo
Ένα νέο εκπαιδευτικό μοντέλο εγκαινιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2019, με γρήγορες εναλλαγές, πολλαπλές προσεγγίσεις και ποικιλία εργαλείων, που στοχεύει στο να εξοπλίσει τα παιδιά με τις απαραίτητες δεξιότητες για ένα μέλλον που αλλάζει με όλο και μεγαλύτερες ταχύτητες! Στο πρόγραμμα shift sundays, οι μαθητές/τριες χρησιμοποιούν γνώσεις και εργαλεία από την ρομποτική, την αρχιτεκτονική και τον βιομηχανικό σχεδιασμό, δουλεύοντας κάθε φορά πάνω σε μία θεματική ενότητα. Το παιχνίδι παίζει όπως πάντα σημαντικό ρόλο στη διαδικασία!
peep science logo
20 μαθητές/τριες Λυκείου από την Ολλανδία, την Ουγγαρία, τη Ρωσία και την Ελλάδα παρακολούθησαν το Νοέμβριο του 2019 στην shift δύο workshops, pro robotics και industrial design, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Pan European Educational Program – Science με θέμα “Artificial Intelligence and the evolution of Science”.
shiftopia logo
Ένα εργαστήριο animation, ρομποτικής και αρχιτεκτονικής πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2021 από την shift και το Διεθνές Φεστιβάλ Animation AnimaSyros! Σε ένα καινοτόμο και δημιουργικό εργαστήριο, μαθητές/τριες της στ’ Δημοτικού ζωντάνεψαν με animation μια βιώσιμη πόλη, χρησιμοποιώντας ως εργαλεία τουβλάκια LEGO®. Προγραμματίζοντας ρομπότ και έξυπνες κατασκευές, αλλά και αναβαθμίζοντας τα κτίρια της πόλης, τα παιδιά ανακάλυψαν τις αξίες της βιώσιμης ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτριών animation, έφτιαξαν μια ταινία μικρού μήκους με τις κατασκευές τους. Μαζί μας ήταν επίσης εκπρόσωποι του οργανισμού Portal of Sustainable Development, που ενίσχυσαν το εργαστήριο με την εμπειρία τους, εξηγώντας στα παιδιά ποιοι είναι οι 17 Στόχοι της Βιώσιμης Ανάπτυξης και πώς μπορούν να εφαρμόσουν βασικές αρχές της αειφορίας στις κατασκευές τους.
shift mini challenges logo
Κατά την περίοδο του πρώτου lockdown, η shift σχεδίασε και δημοσίευσε στα social media μικρές «προκλήσεις», στις οποίες μπορούσαν να ανταποκριθούν μαθητές/τριες όλων των ηλικιών, κατασκευάζοντας τη δική τους πρόταση με τα υλικά που είχαν στο σπίτι. Οι δημιουργίες όλων των παιδιών συνέθεσαν βίντεο με εναλλακτικές προτάσεις για κάθε «πρόκληση».